İridyum Parlamalarını Görüntülemek

Yazar:Denis di Cicco

%C4%B0ridyum%20Parlamas%C4%B1
4 Ağustos 2002 sabahı, Matthew Sabatini -6 kadir parlaklığındaki bu İridyum parlamasını Colorado Nehri'nin üzerinde Hoover Barajı'nın güneyinde yakalamış. 34 saniyelik bu pozu Fujicolor ISO 1600 renkli- negatif film ve 50 mm f/1.8 mercek kullanarak elde etmiş.
S. Matthew Sabatini
(ten.xoc|smsetirw#ten.xoc|smsetirw)

İridyum parlamalarını görüntülemek kolaydır. Hemen hemen her fotoğraf makinesi pozlama yeteneğini kullanarak(en az 15-20 saniye) parlamaları yakalayabilir. Buna karşın, fotoğrafı ilginç kılmak daha çok uğraş gerektiren bir iştir ve pek çok fotoğrafçıya göre de işin eğlencesi buradadır.

En ilginç parlamalar en azından -2 kadirle veya -4 kadirle parlamaya başlayanlardır. Alaca karanlık vaktinde veya gökyüzü daha karanlık iken, “anlık çekim”(poz süresi 1/25 ve altı) yöntemi ile parlak ışık noktası yakalanabilir. Fakat, bu durumda elde edeceğiniz sonuç, yıldız benzeri bir nokta ve karanlık bir arka plan olacaktır.

Eğer makinenizi bir üçayak üzerine koyar ve 10 saniye veya daha fazla poz süresi verirseniz,parlamayı bir ışık çizgisi olarak kaydedersiniz. Herhangi bir 35 mm'lik makine ISO 100 film yüklü ve 50-mm merceğe bağlı, f/2.8 veya daha hızlı ise -2 kadirdeki bir parlamayı kolayca yakalayabilir. Pek çok sayısal makine ISO 100 filmin hızına denk olacak temel ayarlara sahiptir.

Fakat, “normal” merceğin gerçek odak uzunluğu büyük ihtimalle 50 mm altında olacaktır. Aksi halde, sayısal makineler ve filmlerin kullanımı bu tür fotoğrafçılık için birbirinden farksız olacaktır.

İridyum parlamalarını fotoğraflamakta tek zorluk, fotoğraf makinenizi doğru noktaya yöneltmektir. Deneyimler gösteriyor ki, Heavens Above' daki parlamaların yeri ve özellikle zamanı ile ilgili tahminler çok hassas ve genellikle hatasız. Bu sayfada konumlar, yükselik ve güney açısı kullanarak belirtirmiştir. Güney açısı; kuzey ufkundan(Polaris'in bulunduğu yön) başlayarak ölçülür ve doğuda 90° , güneyde 180° ,batıda 270° ve tekrar kuzeyde 0° olur. Yükseklik ise,ufukta 0° ve baş ucunda 90° olarak ölçülür.

Saatinizin doğru çalışması da önemlidir. Saatinizi evrensel zamanla eş güdümlü hale getirmek için doğru zaman sinyalleri değişik kaynaklardan bulunabilir.

Açıları hesaplamada başarılı iseniz, makinenizin yönelmesi gereken konumu net bir şekilde saptayabilirsiniz.Örneğin, tahminler parlamanın güney açısını 135°, yükselikliğini 20° veriyor. Bu durumda parlamayı ufkun 20° yukarısında ve doğu ile güneyin tam ortasında bulacaksınız. Kolunuzu gergince öne uzattığınızda yumruğunuzun genişliği yaklaşık olarak 10° ye karşılık gelir.Parlamalar film üzerinde genellikle 10° altında iz bırakırlar. Bu yüzden normal veya geniş açılı bir merceğe sahip bir makine kullanıyorsanız, hedeflemedeki küçük hatalar için fazla miktarda boşluğunuz olacaktır.

Hareketli%20Parlama
8 Ağustos 2006 sabahı Golden Colorado üzerinde bir iridyum parlaması -3.4 kadir parlaklığına ulaştı.Görüntü, Paramount ME robotik teleskop kundağı, 5 inçlik astrograf ve çok hassas bir kamera kullanılarak elde edilmiş.Daha fazla bilgi ve yüksek çözünürlüklü videolar için Software Bisque sitesindeki Tom'un Köşesi'ni ziyaret edin.
Tom Bisque
(Software Bisque)

Diğer fotoğrafi türlerinde de olduğu gibi, esas beceri resmi ilginç kılmak için manzarayı istenilen şekilde ayarlamaktır. Ağaçlar,binalar,su kuleleri herhangi bir İridyum parlaması fotoğrafına görsel katkıda bulunacaktır. Parlamalar ufkun en fazla 45° derece üzerinde olduğunda, uygun bir arka plana sahip bir bölge bulmak genellikle kolaydır. Zor olan ise, çekilen manzaraya uygun pozu bulabilmektir ve bunun için deneyimden daha iyi bir öğretmen yoktur. Arka planı silüet biçiminde belirtmek için yeteri kadar uzunlukta poz süresi vermek isteyebilirsiniz; fakat bu süre çok uzun olursa yıldızları, hatta parlamanın kendisini boğabilir.

Çıplak gözle 4. kadire kadar olan yıldızların görülebildiği ışık kirliliğinin olduğu banliyölerde bulunuyorsanız 5-10 dakika poz süresini f/2.8 ISO 100 filmde uygulamayı deneyin. Ay ışığı ön planı aydınlatmaya yardımcı olabilir. İlkdördün veya sondördün evresinde 1-2 dakika poz süresi f/2.8 ISO 100 filmde ön planı aydınlatmak için yeterli olacaktır ve gökyüzü yıldızların güzel görülebileceği kadar karanlık kalacaktır. Bu sürenin yarısı kadar uzunluktaki poz süreleri ise dolunay evresinde uygulanmalıdır. Böyle uzun poz süreleri çoğu sayısal fotoğraf makinesinde bulunmamakla birlikte,makinenizin el ayarları kısmına bakmanızda fayda var.

Çeviren: Ozan Kanbertay
Kaynak: http://www.skyandtelescope.com/howto/astrophotography/Photographing_Iridium_Flares.html
Eleştiri ve Önerileriniz İçin: moc.oohay|yatrebnaknazo#moc.oohay|yatrebnaknazo

Unless otherwise stated, the content of this page is licensed under Creative Commons Attribution-ShareAlike 3.0 License