İKİZLER(GEMİNİD) GÖKTAŞI YAĞMURU GELİYOR
22.00
14 Aralık akşamı TSİ 22.00'da doğu ufkunun görünümü.Bu saatten itibaren, saçılma noktası artık yeteri kadar yükselmeye başlıyor.Ay TSİ 21.00 civarında batmış olacağından bu saatten sonra Ay ışığının Geminidler üzerinde herhangi bir etkisi söz konusu değil.

Daha büyük boyutta görmek için resmin üzerine tıklayınız.

Bu yazıda geçen saatler 14 Aralık için belirtilmiş olsa da,bu gece için çok az farklılık göstereceğinden yine bu saatleri geçerli kabul edebilirsiniz.

14 Aralık’ta en fazla sayıya ulaşacak olan İkizler göktaşı yağmuru, seyir zevki en yüksek gök olaylarından biridir. Miktarlarının fazla olmasının yanında, çok renkli görüntüleri de Geminidleri izlenmeye değer kılan özelliklerdendir.(%65’i beyaz,%26’sı sarı,%9’u da mavi, kırmızı ve yeşildir.) Fakat, bu yıl ilk hilal1 evresindeki Ay’ın az da olsa göktaşı yağmuruna olumsuz bir etkisi olacak.

Eğer tüm göktaşlarının bıraktığı izleri geriye doğru takip edersek, İkizler(Geminid) Takımyıldızı’nın sınırları içerisinde bir noktaya ulaşırız. Bu nokta aynı zamanda saçılma noktası olarak da bilinir. Geminidlerin saçılma noktasıysa 1.kadirden Castor’un yaklaşık 3° kuzeybatısında yer alıyor.

Geminidler görece olarak yavaştırlar ve birkaç saniye boyunca gözlenebilen izler bırakırlar. Bu yılki göktaşı yağmuru Aralık’ın 7’si ile 17’si arası gözlenebilecek, 14’ünün gecesi ve 15’inin sabahı ise en yüksek sayıya ulaşacak.

Saçılma noktası, gece yarısından hemen sonra başucu noktasına tırmanacağından, ışık kirliliğinden uzaktaki gözlemciler saatte 100 ya da daha fazla göktaşı sayabilecekler. Bu sayı İkizler Göktaşı Yağmuru’nu, Ağustos’ta gözlenen Perseidlerle beraber, yılın en iyi iki göktaşı yağmurundan biri yapıyor.

Geminidler hariç tüm göktaşı yağmurları kuyrukluyıldızların, Güneş çevresinden dolanırken bıraktıkları artıklardan oluşur. Bu artıkların yörüngeleri Dünya’nınkiyle kesiştiğinde göktaşı yağmurları meydana gelir.

Bir asrı aşkın süre boyunca Geminidlerin kaynak kuyrukluyıldızı arandıktan sonra, 1983’te bilim adamları 3200 Phaeton adlı asteroidin yörüngesinin Geminidlerinkiyle hemen hemen aynı olduğunu fark ettiler. Yapılan diğer çalışmalarla da bu asteroidin Geminidlerin kaynağı olduğu doğrulanmış oldu.

Gözlem İçin İpuçları

02.00
15 Aralık sabahı 02.00'de Geminidlerin saçılma noktası başucu noktasına en yakın konuma geliyor.Bu da onları gözlem için en ideal duruma getiriyor.

Türkiye için konuşacak olursak, İkizler Takımyıldızı gün batımından 1-2 saat sonra kuzeydoğu ufkundan doğmuş oluyor. Geminid sayısının dikkate değer derecede artması için 22.00’yi beklemek gerekiyor; çünkü bu saatte saçılma noktası yeterli yüksekliğe ulaşmış oluyor. Gece yarısı 2 civarında saçılma noktası en yüksek konumuna ulaşıyor. Dolayısıyla bunun gözlem için en uygun zaman olduğunu söyleyebiliriz.

Gözlem zamanı kadar gözlem konumunuz da çok önemlidir. Eğer büyük bir şehirde yaşıyorsanız, imkanınız varsa şehrin en az 20-30 km dışına çıkmanızda fayda var. Tabi gideceğiniz yönü belirlerken şehri İkizler Takımyıldızı’nın olduğu yöne almamanız mantıklı olacaktır. Aksi takdirde, şehir ışıkları gözlemleyeceğiniz göktaşı sayısını azaltacaktır.

Son olarak, bu soğuk kış gecelerinde İkizler göktaşı yağmurunu izlemekte kararlıysanız mutlaka çok sıkı giyinin! Uzun süre hareketsiz olarak akanyıldızları izleyeceğinizden, muhtemelen tahmin ettiğinizden daha çok üşüyeceksiniz. Ayrıca, yanınızda götüreceğiniz sıcak çay veya kahvenin de size çok yararı olacaktır.

Göktaşı Yağmurları ile ilgili daha ayrıntılı bilgi için buraya bakabilirsiniz.

Kaynaklar:
http://www.space.com/spacewatch/071207-ns-geminids.html
http://www.theskyscrapers.org/meteors/
http://www.astronomy.com/asy/default.aspx?c=a&id=6374

Resimler Stellarium 0.9.0 yazılımı kullanılarak hazırlanmıştır.

Unless otherwise stated, the content of this page is licensed under Creative Commons Attribution-ShareAlike 3.0 License